برکه من

Friday, October 07, 2005

AJAX


دو روز ویک اند نازنینم رو گذاشتم برای سر و کله زدن با یه تکنولوژی جدید به نام AJAX که می خواهیم واسه سایت خودمون استفاده کنیم. بنده به عنوان یکی از اعضای مهم (!) گروه (!!) عریض و طویل (!!!) آی تی شرکت، قراره این تکنولوژی رو مورد تحقیق و بررسی قرار داده و کدش رو بزنم و شنبه هم تحویل بدم. خیلی بی انصافیه والله! یه هفته منتظر آخر هفته ای، آخر هفته یه کار گذاشته می شه تو دامنت که باید حسابی روش مخ بذاری (اون هم زبون روزه) اگه جز برنامه نویسی بود تو کتم نمی رفت که انجام بدم.
این تکنولوژی AJAX خیلی هم تکنولوژی نیست. یعنی یه استعداد نهفته در ترکیبJavascript و XML بوده که تا الان ملت کشفش نکرده بودند. اون هم برای اینه که وقتی می خوای یه تیکه از صفحه رو بفرستی به سرور، همون یه تیکه رو بفرستی. طوری که توی UI اصلاً خودش رو نشون نده و طرف پای browser اش اصلاً احساس نکنه که چیزی به سرور فرستاده شده. اصلاً کل صفحه refresh نمی شه و فقط همون یه تیکه اون تغییر کوچیک رو تو خودش نشون می ده. Google به طرز بی جنبه ای داره از این تکنولوژی استفاده می کنه و همه هم به تقلا افتاده اند. به طور مثال این و این رو نگاه کنین.
در راستای این تقلای بقیه می تونین به news.yahoo.com هم یه سری بزنین و login کنین و سعی کنین یکی از خبرها رو recommend کنین. می بینین که ستاره ها کاملاً در زمانی که موس رو کلیک می کنین رنگ عوض می کنن. البته این فقط رنگ عوض کردن نیست. هم زمان یه تراکنشی هم با سرور صورت می گیره که کاملاً مخفیه. به کسانی که به HTML و این تیپ داستانها علاقه دارند پیشنهاد می کنم برن کد این بخش صفحه رو جدا کنن و خودشون به صورت جدا deploy اش کنن. آدرس recommend رو فقط عوض نکنین که به همون آدرس کد مخفی یاهو دسترسی داشته باشه. نتایجش جالبه! چیزی که تو صفحه می بینین کاملاً متفاوت است از اون چیزی که تو صفحه خبر یاهو دیده می شه.
این هم یه مقاله مختصر و مفید برای آشنایی علاقه مندان به این تکنولوژی.
از این به بعد در جاهای بیشتری استفاده از این تکنولوژی رو می بینین.
Enjoy!