برکه من

Monday, April 20, 2009

دین آبا و اجداد (2)


در راستای پست قبلی و بحثهایی هم که خورده و ریزه با این و اون داشتم، بیشتر و بیشتر به این می رسم که واقعاً دین من دین آباء و اجدادم هست. یعنی در حدی که مثلاً من "می دونم" که در دینم نماز جمعه اهمیت خیلی زیادی داره (اگه نگم واجبه). اما صرفاً چون در تربیت خانوادگی ام یا بعبارتی "عادت" خانوادگی نماز جمعه رفتن وجود نداشته، من چنین کاری انجام نمی دهم. یا یه مثال بزرگتر اینکه من در خانواده ام غیبت کردن خیلی عادی بوده. یعنی اگر مثلاً من غیبت می کردم، کسی قرمز و سرخ نمی شد که چه گناه کبیره ای دارم انجام می دهم. در حالیکه می دونیم غیبت بدتر از زنا هست و اگر زبونم لال من از زنا حرف می زدم قطعاً همه قرمز و سرخ می شدند. اما صرفا ًچون "عادت" خانوادگی غیبت رو پذیرا بوده، با وجود علم من در قبحش در دین من بر عادت خودم هستم. همین رو میشه ادامه داد در مورد انواع باید و نبایدهایی که در زندگی دارم، از حجاب و نماز و روزه و مشروب نخوردن و نداشتن مجالس "خاصه" و الی آخر.
خب! حداقل سعی می کنم که بپذیرم و توجیه نکنم. اما خب بعدش چی؟ اینها هیچ کدوم (بر فرض درست بودنشون) از من پذیرفته هست؟ یعنی دوست دارم بدونم فرق من با اون کسانی که توی قرآن اونقدر تقبیح شده اند بر اینکه بر دین آباء و اجدادشون هستند چیه؟ آیا من باید روش خودم رو در زندگی عوض کنم؟ چنین چیزی میشه گفت غیرممکنه. مثلاً بنده نمی تونم غذاهایی که می خورم یا زبانی که صحبت می کنم رو تغییر بدهم، چون اینها همه در "عادت" خانوادگی و تربیت من بوده. دینم هم همین طوره. از روی عادت خانوادگی و تربیته. الان هم برم در مورد ادیان دیگه یاد بگیرم، باز همواره اون بایاس همیشگی "برتری اسلام بر سایر ادیان" در ذهنم هست. اصلاً مقایسه دین رو که بی خیال. اونقدر در ذهنم حک شده که اسلام بهترین دینه که نمی تونم به بقیه ادیان فکر کنم. بیا مسایل روزمره رو بچسب. فرض کن که اعتقادات پایه ای مثلاً یه پایه ای داره، زندگی دینی هر روزه من چی؟ پایه اش کدومه؟ همون عادتها؟؟!! خیلی سخته پذیرفتن این واقعیت. خیلی سخته پذیرفتن اینکه این همه تعصب و عقاید سفت و سخت سر دینم همه از روی عادته، نه انتخاب، نه عقل و منطق. جالبیش اینه که آنچه که از کودکی، توی خونه و مدرسه، هم سعی شده برام مقایسه و نهایتاً توجیه بشه که دین من برتره و عقاید من از بقیه عقاید درست تر!! همه از زبان اشخاصی بوده که با من هم عقیده بوده اند.
...
احساس خطر می کنم و کمی هم تهی بودن. هیچ کس می دونه اسلام در مورد تربیت فرزند چی میگه؟ آیا اسلام میگه به بچه هاتون اسلام یاد بدین یا میگه روش استدلال عقلی و منطقی یاد بدین تا بعداً انتخاب کنه. اگه بدونم روش "تربیت اسلامی" من همونی بوده که خدا می خواسته و توی اسلام گفته، حداقل می گم خیلی خب! الان همون جایی هستم که باید می بودم – بدون اینکه بدونم چرا هستم! و خب بنده هم در مورد بچه ام همین کار رو می کنم. اما عقلم نمی پذیره و ...
سخته. خیلی سخته ...