برکه من

Sunday, February 15, 2009

چشم زخم



نمی دونم شما به چشم خوردن و چشم زدن و اینها اعتقاد دارین یا نه. من یه ذره دارم یه ذره ندارم. یعنی در حد همون چیزی که توی قرآن و آیه وأن یکاد اومده و پیامبر هم اشاره ای کرده اند اعتقاد دارم. فراتر از اون نه. اما یه وقتهایی میشه که می بینم یهویی همه چیز آدم زیر و رو میشه و به مشکل برمی خوره و مریضی پشت مریضی و مشکلات اقتصادی و هزار جور مشکل از ناکجا آباد در زندگی آدم درمیاد. شاید برخی آدمها بگن که به خاطر اعمال آدمه یا اینکه اصلاً هیچ ربطی نداره و بالاخره زندگی بالا و پایین داره و ... اما نمی دونم. وقتی همه چیز خوب و عالیه و بعد یهویی مریضی پشت مریضی و مشکلات پشت مشکلات میاد میگم نکنه یکی "چشم زده" از اون آبی هایی که وسطش یه چشمه! خب در این شرایط آدم صدقه می ذاره که دفع بلا بشه وغیره و ذلک. اما چیزی که در ذهن من باقی می مونه اینه که آدم آیا باید در مورد نعمتهای زندگیش صحبت کنه؟ یعنی اگر بر فرض چشم زدنی هم وجود داشته باشه لزوماً چشم بد نیست. خیلی ها میگن چشم می تونه آه کسی باشه که دلش یه چیزی از مال تو خواسته یا دلش سوخته یا حتی تعریفت رو کرده و به قول قدیمی ها باز ماشالله نگفته!! چه می دونم. اما من خودم به آیه فأمّا بنعمه ربّک فحدّث اعتقاد دارم. یعنی از روحیه ای که آدم فقط بد و بیراه به زندگی بگه و از بقیه هم فقط بد و بیراه و ناله بشنوه بیزارم. دلم می خواد چیزهای خوبی که توی زندگی دارم رو به همه بگم. از خوشبختی ها و خوشی ها و زیبایی های زندگیم. آیا به نظر شما این واقعاً باعث چشم خوردنه؟ آیا اصلاً هیچ کدوم اینها درسته؟ دلم می خواد یه ذره از این ارتباطات سر درمیاوردم.
بعضی ها که خیلی فراتر میرن و به سحر و جادو و فال و این خرافات هم اعتقاد دارند و میگن مثلاً یکی می خواد زندگیت به هم بریزه و روی اجاق نعل اسب گذاشته و از این چرت و پرتها که فکر کنم اتفاقاً توی جامعه ما کم هم نباشه. حتی دعا گرفتن و این چیزها که من بیشتر دورادور شنیدم و جهت شوخی و خنده و مزاح بوده. من به اینها اعتقاد ندارم. یعنی فکر می کنم دنیا قانونمندتر و خدا مهربون تر و عادل تر از اینی هست که بخواد روی این چیزها زندگی آدمها رو خراب کنه. می تونم بفهمم که اعمال خود آدم یا ناسپاسی ها باعث اثر وضعی روی زندگی آدم بشه و مشکلات و مریضی و فقر و غیره پیش بیاره. اما چشم و سحر و فال و جاد و رو فکر نمی کنم. هیچ کدوم اینها پایه اعتقادی و حدیثی هم داره اصلاً؟
والله اعلم