برکه من

Friday, November 02, 2007

When?

یک نکته جالب در زندگی توی امارات اینه که یکی از موضوعات گپ و گفتگو و حال و احوال اینه: "کی اومدی؟ تا کی می خوای اینجا بمونی؟" یعنی اگه ملت توی انگلیس به هم که می رسند،short talk اشون در مورد آب و هوا و وضعیت هوایی اون روزه، خیلی وقتها وقتی کسی رو اولین بار هم که می بینی، ازت می پرسه که تا کی می خوای اینجا باشی؟ فکر کنم در کشورهای دیگه این خیلی سوال احمقانه ای باشه. یعنی پیش فرض این نیست که کسی قراره اینجا بمونه. اصلاً ربطی به ملیت هم نداره. این سوالیه که هر ملیتی از هر ملیتی می پرسه. اگر هم کسی جوابش این باشه که می تونم ببینم که همیشه اینجا زندگی کنم، قطعاً ابروها میره بالا و آدمها تعجب می کنند.
یک علتش شاید این باشه که کلاً جمعیت بومی اینجا 15 درصد جمعیتش هست. همه خارجی اند. البته جاهای دیگه ای هم از دنیا هست که این جوریه. مثلاً با یک انگلیسی هفته پیش داشتم صحبت می کردم، می گفت بهترین جای دنیا از این نظر تورنتو هست. می گفت خیلی جمعیت خیلی قاطی و پراکنده ای داره. اما فکر نمی کنم توی تورنتو کسی بپرسه تا کی اینجایی. دبی این طوریه (شاید هم امارات کلاً این طوری باشه!)
یک علت دیگه اش قطعاً اینه که اینجا برای غیرخودی هیچ نوع حقوق شهروندی ای قائل نیستند. از طرفی حقوق شهروندی ای که واسه افراد بومی قائل هستند خیلی عجیب و بعضاً مسخره است. همین طوری الکی بهشون پول می دهند و خرجشون رو می دهند و مزایای زیادی می دهند. فعلاً در مورد درست یا غلط بودن این بحث نمی کنم. اما اینکه شخص غیربومی صد سال هم اینجا باشه هیچ نوع حق و حقوقی نداره و اگه کارش گیر یه local بیفته، بیچاره میشه، خودش می تونه عاملی باشه که افراد نخواهند اینجا بمونند. من کسای زیادی رو می شناسم که اینجا به دنیا اومدن و بزرگ شدن، اما کاملاً خارجی هستند. تحصیل، درمان، ازدواج، ...هم براشون مثل اماراتی ها مجانی نیست. پاسپورت هم که امکان نداره به کسی بدهند. خود به خود افراد اینجا هیچ وقت نمی تونند احساس تعلق کنند.
به نظر من یه علت هم قطعاً مساله آب و هواییشه. هوای فوق العاده extreme تابستون، واقعاً آدمها رو فراری می ده. البته اکثراً اروپایی ها و انگلیسی ها که توی کشورشون آفتاب کم دارند، یکی از علت هایی که می آن اینجا آفتابشه! (باور می کنین! من اولین بار که توی یه تحقیق خوندم یکی از علل مهاجرت انگلیسی ها به اینجا آفتابه شاخ در آوردم. البته می شه تصور کرد که آدم توی هوای دپ انگلیس بعد از چند سال واقعاً بخواد فرار کنه!)
از طرفی نداشتن طبیعت یک عامل خیلی عمده است به نظر من که آدمها نتونند اینجا دوام بیارند (واسه من که قطعاً هست)

حالا از حالت short talk دو نفر که تازه به هم می رسند و می پرسن تا کی می خوای بمونی اگر درش بیاریم، قطعاً یکی از بحثهای خیلی داغ و دائمی و بی انتهایی که در جمع های دوستی ما هم همیشه هست، همینه که آخرش تا کی می خواهیم اینجا بمونیم؟ خیلی جالبه. معمولاً افراد نه دلیل کافی برای موندن دارند، نه دلیل کافی برای رفتن. یک عده رو می بینی که همیشه دارند غر می زنند و می گن نه! من قعطاً تا سال دیگه اینجا هستم و 6 ساله که داره همین رو می گه، یکی رو می بینی که می گه، واقعاً دلیل کافی برای رفتن ندارم.

خلاصه آخر خط این که: تا کی می خواهیم اینجا بمونیم؟