برکه من

Sunday, August 24, 2008

از سرزمين لاله ها





Posted by Picasa


الان دو روزه که اومدیم هلند، آمستردام. دیدن حاج آقا بعد از یک هفته دوری خودش بهشت بود، دیگه در یه جایی مثل اینجا و توی یه هتل پنج ستاره خیلی باحال هم که نور علی نور.
خیلی شهر جالب و عجیب و متفاوتیه از جاهای دیگه. اولین چیز جالبش شاید میزان کانال ها و آبی باشه که در تمام قسمتهای شهر هستش و چیز بعدی هم دوچرخه. عملاً وسیله نقلیه اولیه واسه همه دوچرخه است و وسط کلی ماشین و قطار روی زمین (تِرام)، همین طور آدم پیاده و دوچرخه سواریه که می لوله. امروز که دوچرخه کرایه کردیم، من احساس می کردم وسط میدون انقلاب دارم دوچرخه سواری می کنم (به لحاظ شلوغی البته!) اصلاً نمی دونم چرا زیر ماشین و قطار و حتی دوچرخه های دیگه نمی رفتم. یعنی انگار اینقدر مسیرها و رفت و آمدها مشخص بود که خب زیر هیچ چیز نرفتم.
هوا سردتر از اونچه که انتظار داشتیم بود. از وین که سردتره. دائم با یه ژاکت این ور و اون ور می ریم. اما عملاً با دوچرخه سواری آدم گرم میشه و هوا هم محشر.
از ویژگی های هلند آزادی های خیلی زیادشه که ظاهراً جاهای دیگه اروپا هم در این حد آزادی نداره. مثلاً بیزنس فاحشگی کاملاً به صورت قانونی وجود داره و در یک منطقه ای به اسم منطقه چراغ قرمز خیلی رسماً مغازه های مربوط به این کارها وجود داره. سر تمام کوچه های مربوط به اونجا هم چراغ قرمز زده. چیز دیگه شون هم آزادی مواد مخدر (تا حدی) است. مثلاً ظاهراً در کافه ها ماری جوانا رسماً سرو میشه! (در این حد که ما دیروز رفته بودیم رستوران و در خواست کوکا کردیم و طرف اشتباه فهمید و گفت ما کوکائین سرو نمی کنیم!)
فعلاً من مشغول هضم اینجام. در عین حال که خیلی جالبه، خیلی هم عجیبه. خیلی خیلی متفاوته از جاهای دیگه.
چیز دیگه ای که خب خیلی در هلند معروفه گل هاش هست و باغ های لاله (که ما هنوز نرفتیم). امروز هم توی راه از یه بازار گل رد شدیم که کلی دانه گل های مختلف و انواع پیازهای گل داشت که من یه سری خریدم.
خونه ها و کوچه های خیلی خیلی ناز و قدیمی اش بی نظیره. این که کلاً ویژگی اروپا هست، اما از جاهایی که من دیدم هم خیلی متفاوت تر بوده. خونه های خیلی نازک که پایه هاش همه توی آبه و حتی به خاطر آب کج شده و از پنجره های چوبی اش گلهای قرمز آویزونه (مثل پت پستچی!). یه عالمه پل های خیلی کوچولو که روی کانال های آب زده شده وووو
جای هیجان انگیزیه. هتل ما هم خیلی عالیه هم وسط مرکز شهره و به همه جا نزدیک. تجربه خیلی باحالیه. این هم چند تا عکس.